fredag, juni 13, 2008

Ettertanker til ettertanken

Det ikke så ofte jeg skriver om ettertanken til ettertanken
I forrige innlegg fikk jeg spørsmål om jeg hadde 3 grunnleggende punkter for vekkelse.
Akkurat 3 punkter tror jeg ikke at jeg har dessverre. Men det finnes alltid noe bibelen gir oss for prinsipper for vekkelse. Det første jeg tenker på da er det Jesus sier i Matt 5, 3 og 6 i Bergprekenen.
to ting jeg tenker på akkurat nå her er disse to tingene Jesus sa:
Salige er de som er fattige i sin ånd, for himmelriket er deres… Salige er de som hungrer og tørster etter rettferdigheten, for de skal mettes.

Gud vil mette de som hungrer og tørster etter rettferdigheten, og vi vet jo at rettferdigheten er Jesus!
Bibelen forteller oss at vi skal se på de som har gått foran oss. Og det tror jeg er utrolig viktig, men bibelen sier ikke vi skal feste vårt blikk på dem. Men den forteller oss at vi skal feste vårt blitt han som er troens opphavsmann og fullender, Jesus. Jeg tror mange mennesker gjør sin største feil ved å feste sine blikk på andre mennesker. Men det er så viktig at vi alle sammen får fokuset på rett sted, på Jesus! En ny begeistring for Jesus er et bra kjennemerke på en vekkelse. Og samtidig er det viktig å ha forkynnelsen av ordet så vi blir grunnfestet i undervisningen Gud har gitt oss uendelig viktig. Vi vet jo at det farlig å ha bare en del av det, har vi bare ordet i våre hoder blir vi lett fariseere som kan alt og vet alt, men blir fort uten kjærlighet. Og med bare ånden blir vi fort overåndelige mennesker som tror alt er Gud og flyter hit og dit og blir et lett bytte for djevelen, siden vi ikke greier å skille mellom hva som er Gud og hva som er djevelen. Men det er den fantasiske balansen av Guds ånd og Guds ord som holder oss på rett spor. Og bønn er fundamentet vi beveger oss på.
Jeg tror Fader vår en bra mal for en vekkelse vi kan leve i, som Jesus har lært oss.
Ikke at vi nødvendigvis må be den bokstavelig, men prinsippene som den lærer oss.
Fader vår, du som er i himmelen!
La ditt navn holdes hellig.
Vi ser først at Jesus ber oss holde fokuset på Gud.
Deretter ber vi om hans rike skal komme og hans vilje skje der hvor vi lever. På samme måte som det er hans vilje i himmelen.
La ditt rike komme.
La din vilje skje på jorden som i himmelen.

Etter dette ber vi om våre egne behov som kommer i andre rekke. Vårt daglige brød, våre behov som mennesker. Det vi trenger til for å leve.
Gi oss i dag vårt daglige brød.
Og så hele tiden leve i en natur som Gud har, en tilgivelses natur til hverandre. På samme måte Gud har tilgitt oss.
Forlat oss vår skyld,
som vi òg forlater våre skyldnere.
Deretter kommer bønnen om at Gud må bevare oss og beskytte oss fra mørket.
Til sist gjør vi som vi gjorde først, vender våre blikk tilbake til Gud, og gir han æren.
Led oss ikke inn i fristelse, men frels oss fra det onde.
For riket er ditt, og makten og æren i evighet.
Amen.


Jesus er en person jeg alltid vil takke for evig, for den store nåden han har visst meg, og oss.
Det livet vi har fått muligheten til å leve i er et liv av den overnaturlige typen.
Et typisk kristen liv burde være preget av daglige mirakler, så vel store som små.
Å vandre side med side med Gud bør jo faktisk være livs forvandlende. Det er jo tross alt Gud!
Ofte tror jeg vi glemmer hvilken kreativitet, hvilken kraft, hvilken personlighet Gud har.
Hvem er han egentlig? Ved å lese evangeliene får vi et bilde av hvem han er, det er jo det Jesus kom for å vise oss, faderen. Det alt dreier seg først og fremst om i livet er kontakten med vår Gud. Og han er virkelig ikke en Gud som er langt borte, men han er kommet nær. Hvilken redningsaksjon han satte i gang da han sendte sin egen sønn for å få oss til å vite at han elsker oss, og vil ha kontakt!
Det er det Jesus kom for å vise oss, Gud. Og Gud har høyt opphøyet sin sønn, og gitt ham navnet over alle andre navn. Og i det navnet har vi fått autoritet til å utøve Guds vilje på jorden.
Tegn, under og mirakler – er alle ting vi kan forvente oss når vi har med Jesus å gjøre.
Det dere ber om i mitt navn, vil jeg gjøre, så Faderen skal bli forherliget gjennom Sønnen.
Dersom dere ber meg om noe i mitt navn, vil jeg gjøre det.
Joh 14,13-14

Dere har ikke utvalgt meg, men jeg har utvalgt dere og satt dere til å gå ut og bære frukt, frukt som varer. Da skal Faderen gi dere alt det dere ber om i mitt navn.
Joh 15,16

På den dagen skal dere ikke ha mer å spørre meg om. Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Hvis dere ber Faderen om noe, skal han gi dere det i mitt navn.
Joh 16,23
Som jeg nevnte tidligere, vi skal ikke feste våre blikk på noen andre personen utenom Jesus.
Det er han, og han alene som er vårt fokus!

Jeg vil aldri feste mitt blikk på personer, Kenneth Hagin, Kenneth Copeland, Jesse Duplantis, Rodney Howard Browne, Ulf Ekman, Åge Åleskjær, Todd Bentley, John Bevere, Reinhard Bonnke, T.L Osborn, de har alle en ting felles med oss. De er mennesker. Som har blitt brukt av Gud og blir brukt av Gud.
Men vi må aldri feste vårt blikk på personene, men heller glede oss over hva Gud har gjort og gjør gjennom de som har gått foran oss. Men vårt blitt skal være festet på ham som er troens opphavsmann, Jesus Kristus – Ikke noen andre. Ser du Jesus, så ser du Gud. Hele Guds personlighet gjenspeiles fullt og helt gjennom Jesus.
Da disiplene til Jesus satt i båten, og så Jesus kom gående over vannet trodde de det var et spøkelse.
Spørsmålet er om vi gjenkjenner Jesus når han kommer. Jeg har dessverre lært meg at det ikke er noen selvfølge at kristne skal kjenne igjen Jesus når han kommer. Akkurat som fariseerne er vi for raske til å dømme opp og ned; Det er ikke min Jesus. Han gjør ikke slikt, han er ikke sånn!
Det er sånn jeg hadde gjort det, derfor gjør ikke Jesus det heller.

Sannheten er at mange av hans folk ikke kjenner igjen sin mester når han er der. De setter sitt fokus på alle feilene, alle problemene de ser, de liker ikke metodene, de liker ikke stilen.
Men sannheten er at det er Jesus, selv om vi tror det eller ikke.
Mer vi leser av evangeliene, mer ser vi av hans karakter, hans kjærlighet, hans nærhet.
Når Jesus vandret på jorden, ble han ikke kjent igjen av sine egne. De korsfestet og drepte sin Messias, sin frelser.
Historien lærer oss at vi ikke lærer av historien. Som Guds folk, la oss for all del ikke gjenta den.
Når Jesus kommer, la oss ikke korsfeste ham på nytt. La oss helle ære og tilbe ham for den han er.

Han som sitter på tronen, sa da til meg: "Se, jeg gjør alle ting nye." Og han la til: "Skriv det ned, for dette er pålitelige og sanne ord."
Åp 21,5
Han, Jesus, gjør alle ting nye! Det som er nytt er nytt! Det betyr at vi aldri har opplevd eller sett noe lignende før, fordi det er nytt! La oss heller glede oss over det Gud gjør. Og lære å leve selv i den strømmen fra Guds trone som stadig kommer med friskt, levende nytt vann. Som vi daglig kan leve av.

Takk Gud, for du er den du er. Du gjør det du gjør, og du elsker det. Takk for jeg har fått muligheten til å bli ditt barn gjennom Jesus Kristus. Bli renset i blodet som han selv ofret for min skyld.
Ved hans død har jeg fått liv, og i det livet jeg har fått har Jesus åpnet en vei til himmelen for meg.
Han har gitt meg muligheten til å ha kontakt med den evige. Du sa til Moses at du er den du er, og det er du virkelig. Du er ingen annen enn det ditt ord sier. Mennesker kan prøve så mye de vill og forandre deg, forandre dine meninger og din natur. Men du er og forblir den du er.
Jeg takker deg for at jeg kan lese i ditt ord, fra først til sist og se at den gjenspeiler din perfekthet og kjærlighet. Ingen over, ingen ved siden. Du alene er høyt opphøyet over himmel og jord. Fra evighet til evighet skal du regjere, med rettferdighet og kjærlighet. Ingen kan fortelle deg noe du allerede vet, ingen kan forandre dine meninger, for du vet hva som rett. Du bærer meg og viser vei.
Tilgi med alle de gangene jeg har gått feil og går feil. La din ånd få vise meg din vei. La mitt liv bli et liv som skinner av Jesus, la det vises og merkes at din sønn bor i meg. Han som er selve livet, har tatt bolig i meg. Gud, la det bli mindre av meg, og mer av deg. Din vilje skje på jorden som i himmelen, og i mitt liv. La Norge få oppleve at himmelen kaller som aldri før. La denne nasjonen få et besøk av himmelen. Kom Hellig Ånd og fall over mitt land, så mennesker kan få se sannheten. At du er Gud, det finnes ingen andre.

2 Kommentarer:

Klokken 11:13 a.m. , Blogger Jenny sa ...

PREACH IT BROTHER!!! :-D Otroligt bra!!! Härligt att läsa! :-D Amen! Må Guds rike bli allt mer synligt på vår jord!!! Låt oss fästa ögonen på Jesus! Detta är bara början! "Men när mitt folk, som är uppkallat efter mitt namn, ödmjukar sig och ber och söker mitt ansikte och omvänder sig från sina onda vägar, då vill jag höra det från himlen och förlåta deras synd och skaffa läkedom åt deras land." 2Krön7:14
Vi behöver bli mer hungriga efter Jesus och verligen söka hans rike och rättfärdighet först! Och när Hans rike kommer så lägger man märke till det! "Ty Guds rike består inte i ord utan i kraft." 1kor4:20 :-D Härligt härligt!!! keep the fire burning and spread it!!! Blessings! Jen :-D

 
Klokken 4:26 p.m. , Blogger Carl Fredrik Ness sa ...

Thx! :-) It`s all about JESUS!!!
Ps. ny blogg på callesblogg.wordpress.com

 

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden