torsdag, mai 22, 2008

Den virkelig Jesus (del 2)

Den virkelig Jesus (del 2)
For litt siden skrev jeg litt videre fra tanker om en artikkel pastor Ulf Ekman hadde i Misjons Magasinet fra Livets Ord.

Og jeg vil bruke litt mer blogg tid til denne fantastiske personen.I evangeliet etter Johannes kan vi lese en utrolig interessant samtale mellom Jesus og Pontius Pilatus. Mannen som hadde autoriteten på liv eller død for Jesus.

Så førte de Jesus fra Kaifas til landshøvdingens borg. Det var tidlig på morgenen. Selv gikk de ikke inn i borgen; de ville ikke bli urene, for da kunne de ikke spise påskemåltidet. Pilatus gikk da ut til dem og sa: «Hva er anklagen som dere fremfører mot dette mennesket?» De svarte: «Var han ikke en forbryter, hadde vi ikke overgitt ham til deg.» «Ta ham dere, og døm ham etter deres egen lov!» sa Pilatus. Men jødene svarte: «Vi har ikke rett til å ta livet av noen.» Slik skulle det ordet bli oppfylt som Jesus hadde sagt da han ga til kjenne hva slags død han skulle lide. Pilatus gikk da inn i borgen igjen, kalte Jesus til seg og sa: «Er du jødenes konge?» Jesus svarte ham: «Sier du dette av deg selv, eller har andre sagt det om meg?» «Er vel jeg jøde?» sa Pilatus. «Ditt eget folk og overprestene har overgitt deg til meg. Hva er det du har gjort?» Jesus svarte: «Min kongsmakt er ikke av denne verden. Var min kongsmakt av denne verden, hadde mine menn kjempet for at jeg ikke skulle bli overgitt til jødene. Men min kongsmakt er ikke herfra.» «Du er altså konge?» sa Pilatus. «Du sier at jeg er konge,» svarte Jesus. «For å vitne om sannheten er jeg født, og derfor er jeg kommet til verden. Hver den som er av sannheten, hører min røst.» «Hva er sannhet?» sa Pilatus.
Joh 18, 33-38


Quid est veritas,Hva er sannhet? Spør Pilatus.

Sannhet, et oppslag i ordboka står dette om sannhet:utsagn, beretning som stemmer med virkeligheten holde seg til sannhet-en / si, fortelle (en) sannhet-en også, si sin mening uten omsvøp / et sannhet-ens ord et refsende, alvorlig ord / absolutt sannhet- / filosofiske sannhet-er


En beretning som stemmer med virkeligheten. Her er vi inne på noe.Johannes skriver i sitt evangelium.
Og Ordet ble menneske og tok bolig iblant oss, og vi så hans herlighet, en herlighet som den enbårne Sønn har fra sin Far, full av nåde og sannhet … For loven ble gitt ved Moses, nåden og sannheten kom ved Jesus Kristus.

Joh 1,14/17

Det er interessant å tenke seg tanken, her står Pilatus foran Guds sønn. Som Johannes sier er full av sannhet, og nå spør han Jesus – Hva er sannhet?
Jeg lurer på om Pilatus fant ut av sannheten, hva som skjedde etter dette med ham vet vi lite om.Jesus sa til Pilatus at han kom for å vitne om sannheten, derfor er jeg født og kommet til verden. Hvilken sannhet er det Jesus kom for å vise oss?

For å gjøre det enkelt: Jesus kom for å vise oss Gud. Og Gud har et budskap som han sendte med Jesus – For så høyt har Gud elsket verden. At han sendte sin sønn Jesus Kristus. For å ta alle våre feil, mangler, synder. Og gå i døden for oss. Han sendte ikke sin sønn for å dømme verden. Men for å redde den!


Jesus er en person som mennesker kan bruke til mye, til å fremme sine egne tanker, ideer og meninger. Men jeg er ikke ute etter å bruke Jesus for min egen del, men heller la Jesus bruke meg for sin del. Moses sa til Gud at hvis ditt ikke nærvær følger med oss så går vi ikke. Det samme vil jeg si med mitt liv. Jesus, hvis du ikke kommer til å følge med meg. Så vil jeg ikke gå. Jeg trenger Jesus! Mer av deg, mindre av meg!

Som en sang tekst sier det så bra, Jesus er verdens lys, og lyset det er sterkere enn mørket. Jesus du er sannheten, og sannheten er sterkere enn løgnen.

Jesus kom for å gi oss liv, liv i overflod.
Den virkelige Jesus er aktiv i dag, helbreder mennesker, gjenoppretter liv, gir håp, er hos de fattige, trøster, fører mennesker fra lys til mørket, og gir liv!

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden