onsdag, april 30, 2008

Hunger etter vekkelse

Kveld, etter kveld har jeg nå sett på "The lakeland outpouring revival" som Gud har startet i Florida. Og det har virkelig gjort inntryktt på meg!
Mer jeg ser av møtene, så innser jeg bare en ting, jeg har aldri opplevd en ekte geniun vekkelse!
Og av det mer triste slaget, det finnes ikke vekkelse i Norge...
MEN - Det finnes alltid et "men", det finnes negative "men" og det finnes positive "men".
Og nå vil jeg gjerne fokusere på et positivt og et negativt "men".


For å ta det negative først;

Norge er et litt merkelig land, kristelig sett. Fra tidligere perioder har det vært en kjempe herlig kristen arv i dette landet. Etter at vår nasjon fikk en nærkontakt med tjenesten til Hans Nielsen Hauge, så ble landet aldri det samme igjen. I senere tid kom T.B Baratt tilbake, etter sitt nærmøte med pinsevekkelsen som startet i Azusa Street i 1906. Tilbake til Norge brakte han med seg Den hellige ånds liv, som skulle ta fyr i landet vårt og brenne seg videre nedover til europa, noe den gjorde. Men etter hans død ble ikke arven hans tatt opp på samme måte som han selv ønsket.

På 70-80 tallet kom en ny frisk vind over landet, og Jesus vekkelsen tok form. Guds ild falt på nytt. Så på 80 tallet kom den karismatiske vekkelsen, og trosbevegelsen så dagens lys i Norge. Som jeg selv er en del av. Men i dag, 2007 så lurer jeg iallefall på. Hvor ble det av?
Jeg er av den oppfattningen av at når Gud gjør noe sterkt, så må det være forferdelig etter en vekkelse å så gå flere skritt TILBAKE!
Når folk har smakt vekkelsen, vil da noe annet være tilfredsstillende?
Jeg greier ikke helt for å se for meg tanken.
Og det er her det litt negative "men" kommer inn.

Jeg vet ikke hvordan Gud tenker om dette, men etter å ha gitt Norge en god del sjanser, hvis jeg kan kalle det for det. Så må det være veldig tråki å se alt man gir ut bare varer en stund så blir det rotet bort. I dag i landet vårt finnes det mange mulige teorier og teologiske ideèr og grunnlag. Men jeg kan kanskje ta et sitat fra Steve Hill: Meninger er som søppelkasser. Alle har en, og de fleste stinker!

"Alle" vet hvordan man skal gjøre det får å få bra møter, bare ha den rette forkynnelsen, ha den rette teologien, ha de rette sangene, ha den rette stilen, ha den rette lengden på møtet, ha de rette aktivitene.
NEI-NEI-NEI!
Det er ikke sånn!
Etter det jeg kan se bibelen forteller oss, så sier Jesus:
På den siste dagen i høytiden, den store festdagen, sto Jesus fram og ropte: «Den som tørster, skal komme til meg og drikke! Den som tror på meg, fra hans indre skal det, som Skriften sier, renne elver av levende vann.»
Joh 7,37-38

Levende vann, det er her det ligger. Det er den hellige ånd som slukker vår tørst, vår tørst etter Gud. Vekkelse er en levende aksjon fra Gud selv som rører seg blant mennesker.
Når Gud først har rørt ved oss, hvordan kan vi da gå tilbake til dødt vann?
Bibelen forteller oss noen ganger i litt rare former, som f.eks at der det står som en hjort lengter etter vann, lengter jeg etter deg (Gud).

Etter å ha funnet ut, er ikke den hjorten dum altså, en hjort drikker kun av LEVENDE vann!
Hvis det er stille vann, så betyr det for hjorten at det ikke er friskt vann, det er ikke levende.
Men der en bekk beveger seg, og vannet flyter, der vil den drikke.


Så hvordan i all verden kan kristne da gå og drikke det døde vannet igjen og igjen, når det finnes en kilde der det er friskt.
Til den samaritanske kvinnen sa Jesus at den som drikker det vannet han gir, skal aldri mer tørste. Det viser oss hvilken utrolig kilde det finnes hos Gud, stadig nytt, stadig friskt, og stadig mulighet til å bare hente ut.


Salige er de som hungrer og tørster etter rettferdigheten, for de skal mettes.
Matt 5,6


Her kommet et positivt "men" inn. Uansett hvor håpløst det kan være i vår situasjon i landet.
Med alle de rare meningene som dukker opp, og alle de rare såkalte åndelige tingene som utføres. Så sier Jesus at de som hungrer og tørster etter rettferdigheten, de skal METTES!


Det er her en vekkelse kommer inn, når vi blir så desperate, når vi blir så umettet av alt annet religiøst vræl som ligger over alt i landet, så kommer vi til et punkt. GUD! Vi må ha DEG!
Ikke gi oss noe annet, gi oss deg, Gud!
Mennesker som lengter med et oppriktig hjerte har Gud lovet å mette.
De som søker og gjør seg klar for en vekkelse, de vil få det i sitt eget liv. Og det kan spre seg. De som drikker av det levende vannet går ikke tilbake til det døde vannet.
Guds ånd kommer og gir liv, liv i overflod. Og han metter.


Tyven kommer bare for å stjele, drepe og ødelegge. Jeg er kommet for at dere skal ha liv og overflod.
Joh 10,10


Gud, ikke la oss godta mer religion. Ikke la oss sitte passive og se på Norge gå under fordi vi ikke har gjort jobben vår. Tenn opp vår ånd på nytt, gi oss ny nåde til å stå opp som aldri før.
Ditt ord sier at vi skal få kraft når den hellige ånd kommer over oss. Så vi ber deg på nytt, Jesus. Se nåde i vår nasjon, gi oss en ny berøring som vi ikke skal slokke ut igjen, men som vi skal la brenne over hele landet, fra sør til nord. Så din herlighet kan manifisteres, og kaste ut all religion, så livet kan komme tilbake. Levende vann som skal strømme over menigheter i alle byer og steder, for alle som har lyst på det kan komme å få det!
Du sier at vi skal ha tro, håp, og kjærlighet Jesus. Og størst av dem er kjærligheten. Kjærligeten du viste oss, kjærligheten vi skal ha for vårt land. La oss ikke se vårt land gå under, men la oss heller se hvordan din ånd reiser det opp, og overstrømmer det med nåde og herlighet!
Det du før har gjort i Norge, gjør det på nytt, gjør det dobbelt! Og la oss få være en del av det!

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden