torsdag, februar 28, 2008

Den virkelige Jesus


Her om dagen dumpet MM - Misjons Magasinet fra Livets Ord ned i postkassen vår, og tittelen på fremsiden var som overskriften sier; Den virkelige Jesus.

Når jeg leste det så tenkte jeg først og fremst på hvem Jesus er for meg, hvordan opplever jeg Jesus? Men som pastor Ulf Ekman skriver i sin undervisning i Misjons Magasinet:

"...Derfor er det viktig å bedømme alle tanker og all forkynnelse om Jesus etter det bibelen egentlig sier om ham. Bare da kan vi fullt ut forstå ham, og bare da kan vi fullt ut ta imot alt han har å tilby."

-Ulf Ekman



Hvis mennesker i dag lager og forkynner en annen Jesus enn deg jeg selv kan lese om i bibelen så setter jeg store spørsmålstegn ved det.
Og i dag begynner vi å se konturene av en forkynnelse og ideologi av annen Jesus enn det vi kan lese om i bibelen.
Blant annet i dag mener noen at Jesus gjør en så fri at man kan gjøre hva som helst, bare en ikke gå vekk ut ifra at Jesus er Guds sønn, hva vi tror etter dette om bibelen, Jesus og Gud for være opp til hver enkelt. Så lenge jeg har det greit og du har det greit så er det OK.
Det er jo veldig leit at det har blitt slik.

"Frihet er ikke bare å sveve fritt, men å være bundet til han som frigjør."


Vi må aldri glemme at Jesus kom for å søke det som var fortapt, og når han har funnet det som var fortapt så tror jeg aldri det var meningen at det fortapte skulle fortsette å leve sitt eget lille liv uavhengig av frelseren. Men når Jesus kommer og forandrer liv, da blir liv virkelig forandret!

Når Jesus møtte kvinnen som ble tatt for å ha drevet hor, (Johannes 8) så ser vi et utrolig eksempel på et liv som Jesus radikalt forandret. Ordene som Jesus taler til kvinnen: 'Heller ikke jeg fordømmer deg. Gå bort, og synd ikke mer.'
(Johannes 8,11)

Dette er ord fra den virkelige Jesus som forandrer liv.
Vi må aldri forandre på budskapet vi har om Jesus.
Det vi trenger er å lære Jesus å kjenne i våre daglige liv, og samtidig lese hva ordet sier om bibelen, slik at vi kan se hvordan han virket, møtte, og behandlet mennesker.
Det å følge Jesus er ikke alltid lett, han sa det aldri heller ville komme til å bli lett, det eneste vi vet er at det vil være verdt det.

Derfor, når vi har så stor en sky av vitner omkring oss, så la oss legge av alt som tynger, og synden som så lett fanger oss inn, og med utholdenhet fullføre det løpet som ligger foran oss, med blikket festet på ham som er troens opphavsmann og fullender, Jesus. For å få den gleden han hadde i vente, holdt han ut på korset uten å bry seg om skammen, og nå har han satt seg på høyre side av Guds trone. Ja, tenk på ham som holdt ut en slik motstand fra syndere, så dere ikke blir trette og motløse.
Hebr, 12,1-3.

1 Kommentarer:

Klokken 11:21 p.m. , Blogger My Corner sa ...

fint formulert

 

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden