fredag, mai 16, 2008

Veien videre


Hvordan kan dere vite hva som skal skje i morgen? Hvordan livet dere skal bli? Menneskene er som morgenduggen, i det ene øyeblikket syns den, og i neste sekund er den dunstet bort.
Jakobs brev 4,14


Det er ganske Interessant å se hvordan mennesker legger opp livet sitt. Både kristne og ukristne mennesker. Jeg husker spesielt tiden på barneskolen, ingen bekymringer og hvordan morgendagen ble var ikke noe problem. For den tenkte vi så vidt på.
Så kom dagen da vi skulle begynne på ungdomsskolen. Livet ble litt mer seriøst, men ikke så mye at det gjorde noe. Men så startet man i 10ende klasse. Og litt mer alvor kom inn i bildet, snart startet jo et nytt skole år, valgfritt fra staten sin side, men ingen ville vel ta å kaste bort en sjansje til å begynne å starte veien på en karriere?


Et år, to år, så tre år. Tre år på videregående. Det er vel ikke så mange år, men for de som er skolelei, jo. De kan nok være tøffe for noen. Jeg så selv mange hoppe av toget når det allerede hadde kommet et godt stykke. Og det som er spesielt, er å se at de fleste som hoppet av den gangen, hoppet aldri på et nytt tog for de mulighetene livet gav på den siden.

Etter videregående startet et liv i yrkeslivet for de som gikk 2 år og skulle ut i lære, for andre som gikk tre år og fikk allmenfaglig kompetanse startet en ny vei til høyere studier for noen.
Så etter studier, et yrkesliv, der karrierien som regel står i fokus.


Etter litt over 21 år i livets spill har jeg fått sett litt av hva livet har bydd på til mange, både kristne som meg selv, og til ukristne.
I mellom mye av det siste jeg nevnte her, starter også jakten på en livspartner for mange.
Og ut av det blir det født et familieliv, med mange utfordringer og opplevelser.

Men etter å få observere litt her og der så plukker man opp en del tanker, og lager noen konklusjoner (Som ikke alltid er rett) nå og da.

Men en konklusjon, som jeg liker, og bibelen snakker om er det Kong David sier i salmene;

Hvis ikke Herren bygger huset, arbeider bygningsmennene forgjeves. Hvis ikke Herren vokter byen, våker vaktmannen forgjeves.
Salme 127,1


Her ligger en utrolig viktig sannhet og et tips fra Gud.
Hvis ikke Herren bygget huset, så jobber byggningsmennene forgjeves.

Hvis ikke Gud får bygge livet mitt, så bygger jeg livet mitt forgjeves. Er faktisk det dette betyr.
Mange kristne ungdommer i dag trenger å få se Guds plan for deres liv, og mange unge kristne familier trenger virkelig å se hvilket potensiale det ligger i familielivet når Gud får komme til!
Å bygge et liv på grunnlag av ambisjoner, begjær og egne ideèr og tanker - blir veldig fattig i lengden når det kommer til mulighet det kan få med Gud med i spillet.
Selvfølgelig er det viktig at vi gjør og utdanner oss til det vi har lyst til og liker. Men det er utrolig viktig at vi lærer å ta med Gud i planene våre, og høre om han har noen tips eller innvendinger til oss.

Det finnes mange fattige kristne liv der ute, som ikke bygger på annet enn egne drømmer og tanker. Og i lengden så får man ikke så mye tilfredstillelse av det man gjør.
Men tar vi heller og gir vårt liv, våre drømmer og våre ambisjoner til Gud! Så kan han skape noe helt annet ut av det enn vi noen gang hadde drømt eller forestillt oss.
Gud er en Gud som er kreativ, elsker å sjokkere - positivt!

Vi kan bygge og utvikle livene våre så mye vi vil, men i lengden. Uten Gud så vil det en dag ikke bety noe det vi gjorde. Personlig vil jeg heller ta det jeg har i livet, og gi det til Gud og si: Her er mitt liv Gud, ta det og gjør det du vil ut av det. La det heller ære deg enn meg.
Skole, utdannelse, yrke, jobb, ta det!

Det betyr ikke at jeg ikke bryr meg om å forsørge meg selv. Men om en innstilling i livet om å gi alt til Gud. Vi lever i en tid der det hele handler om å realisere seg selv, men bibelen forteller at man kan gjøre noe som er enda større, og det er å fornekte seg selv.

Så sa han til alle: «Om noen vil følge etter meg, må han fornekte seg selv og hver dag ta sitt kors opp og følge meg. For den som vil berge sitt liv, skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld, han skal berge det. Hva gagner det et menneske om det vinner hele verden, men mister seg selv og går til grunne? For den som skammer seg over meg og mine ord, ham skal også Menneskesønnen skamme seg over når han kommer i sin og sin Fars og de hellige englers herlighet.
Lukas 9,23-25


Å leve for Gud krever en annen innstilling av oss en det verden krever. Men der verden slutter, starter Guds rike. Verden kan aldri tilfredsstille oss på samme måte som Gud kan.
Der verden kommer til kort, kan Guds rike overøse oss med andre ting som er totalt anderledes enn det verden ville ha gjort med oss! Verden sier: ta til deg så mye du kan! Gud sier: ta heller å gi så mye du kan!
Det finnes en forskjell, en gigantisk forskjell mellom verden og Guds rike.
Og midt i dette skal vi prøve å leve våre liv.
Som etterfølgere av Jesus er det ikke meningen at vi skal ha et vanlig hverdagsliv, men vi skal ha ett Guddomelig hverdagsliv. Der vi helle tiden har kanalen innstillt på himmelens rike.

Å bygge livet sitt på Gud betyr ikke at vi må legge alle våre egne planer i grus, men det handler om å ha en innstilling på at vi ikke lever lenger selv. Uansett hva han ville eller måtte kreve av oss, skal vi gi til ham, som et offer. Fordi vi elsker ham så høyt, og han elsker oss tilbake.

Vi må våge å drømme større, tenke større! Ikke bare tenke og drømme menneskelig, men også åndelig! Gud hva vil du med mitt liv? Hva vil du med min familie?!
Gi det til Gud, så kommer du til å bli utrolig overrasket over hva han kan få det til å bli!


1 Kommentarer:

Klokken 11:03 a.m. , Blogger Sigurd sa ...

Takk, Calle! Veldig inspirerende å lese!!

 

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden