mandag, oktober 29, 2007

Omvendelse


Ransak meg, Gud, og kjenn mitt hjerte! Prøv meg og kjenn mine mangfoldige tanker, se om jeg er på fortapelsens vei, og led meg inn på evighetens vei.
Salme 139,23-24


Hvis vi kan skrive om disse versene så de kan forstå hva de sier ville det talt til oss som dette,Ransak meg, Gud og undersøk meg inngående. Og kjenn, gjenkjenn og avslør, om nødvendig med tanke på straff, mitt hjerte. Prøv meg, og sett meg på prøve. Tillat meg å møte prøvelser, og kjenn mine mangfoldige tanker, i mitt indre menneske, det som er skjult for andre. Se om jeg er på fortapelsens vei, avslør avgudsdyrkelse og alt som tar din plass i livet mitt, og led meg inn på evighetens vei. Endestasjonen når dette livet opphører og slutter å eksistere og jeg er hos deg for evig.Omvendelse er et ord som kanskje ofte først og fremst blir tenkt på når det gjelder mennesker som ikke lever med Gud, og trenger å få vende seg om til sannheten som Gud har gitt gjennom Jesus.Men for en som er frelst vil kanskje påstå at omvendelse ikke er så aktuelt for siden man allerede lever et liv med Gud, og har blitt tilgitt. Og dette er også sant.Men for en kristen så har vi fått en annen utrolig mulighet, og det heter overgivelse.Og det er noe vi som ekte etterfølgere av Jesus trenger å komme inn i.Selv om mange vil mene det å overgi seg vil være for ”fanatisk”, så ser Gud på det som et offer og et gjensvar at vi velger å leve helt og fullt for hans rike og oppdrag som han har kalt oss til.På samme måte som Jesus valgte å overgi seg til Guds vilje ved å dø på et kors, så trenger vi å overgi oss til hans kallelse. Bibelen sier at Guds søker over jorden etter de som velger helhjertet å holde seg til ham.

For Herrens øyne farer over hele jorden, så han med sin makt kan hjelpe dem som helhjertet holder seg til ham.
2. Krøn 16,9a

Ekte overgivelse krever omvendelse, og en omvendelse er ikke gjort på en dag, det krever et liv.Når vi velger å overgi oss til Gud, så gir vi ham også retten til å granske våre liv, og ta bort det som ikke hører til der. Selv om det gjør vondt, så er det for vårt eget beste, lys og mørke kan ikke være på samme sted, og når lyset får lyse på mørket, så vil det forsvinne.

For ennå mens vi lever, blir vi stadig overgitt til døden for Jesu skyld, for at også Jesu liv skal bli synlig i vår dødelige kropp.
2. Kor. 4,11


Men når vi velger å betale prisen, da kan Gud få utføre utrolige og mektige ting gjennom våre liv.Det eneste Gud krever som kan være med på å forandre en nasjon, er et hjerte som er fullt og helt med ham. Som kristne velger vi å overgi oss dag etter dag, til hans vilje.Og sier til Gud: Din vilje skje, ikke min.

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden